Ett kostnadsfritt samhälle

Ibland förundras jag över hur absurda tankegångar vi möter varje dag. Jag har ett arbete där jag kommer i kontakt med många olika typer av människor, en del i deras svåraste tid i livet, en del med många och stora problem, en del vars tillvaro fullkomligt kastats omkull på olika sätt. Det är naturligtvis intressant och roligt för det mesta. Alla kommer de i kontakt med mig av en anledning, att de behöver min hjälp. Som det är nu vill jag aldrig sluta, jag bara älskar det.
Jo, tankegångar. Läste en debattartikel författad av Denise Bergtröm som är oppositionsråd i landstinget Västmanland för socialdemokraterna, hon skrev att svininfluensavaccin måste vara kostnadsfritt så att det inte blir tal om en klassfråga om man får vara frisk eller inte.
Okej.
Tänk att ha ett samhälle där allt är kostnadsfritt, vi behöver inte bry oss, allt är gratis. Subventionerat av staten för dig och mig. Det fungerar ju inte. Jag håller med i viss mån, ett subventionerat pris så det faller inom rimlighetens gränser. Naturligtvis ska det ingå i högkostnadsskyddet, men lite ska vi betala? Man får helt enkelt se till att prioritera sin hälsa om man är intresserad av det. Hälsofrågor är annars en klassfråga ändå. Då är det bättre att Denise engagerar sig ordentligt för att motverka ohälsa, sänk skatt på hälsosam mat, höj den på ohälsosam. Höj skatten markant på tobaksprodukter, subventionera träningskort på gymmet så alla har råd med gym. Bara det kostar mig och min sambo 750 kronor i månaden, det är det naturligtvis värt men har alla råd? Äh, jag kan bidra med mer skatt, men satsa pengar på något viktigt, inte vaccin man faktiskt får se till att betala själv om man inte vill bli sjuk. Vem säger förresten att pandemi utbryter i Sverige? Fågelinfluensan som skulle slå ut hela landet flög sin kos och stannade söderut. Behöver vi vara oroliga? Svårt att säga.

Nu har jag jobbat fyra helger i rad, nästa helg väntar den femte. Det är tur att man gillar jobbet!

Kommentarer
Postat av: Pappapoet

Jag måste säga att jag inte delar din syn på det här med svininfluensan och vaccination. Epidemier som svininfluensan måste naturligtvis vara kostnadsfritt, det handlar i det här fallet inte om individen utan om att inte förvärra epidemin och skada kommande generationer.

2009-07-26 @ 20:13:11
URL: http://pappapoet.blogg.se/
Postat av: Pappapoet

Jag tycker det är en viss, för att uttrycka sig mildt, skillnad på att ge ut gratis HIV-medicin och vaccin mot svininfluensan, men det är jag. På samma sätt som kan subventionera olika mediciner som anses nödvändiga för en viss grupp i samhället så kan man se till att exempelvis vaccin blir gratis. Jag anser att epidemier som exempelvis svininfluensan är svår att värja sig emot medens exempelvis HIV, där finns det preventiva möjligheter. Det går naturligtvis att säga det epidemin kanske inte slår ut så kraftigt, men det var väl det man sa om HIV och AIDS på 80-90 talet och det är idag kanske största isolerade anledningen till att barn och unga människor dör i tredje världen

2009-07-26 @ 20:49:03
URL: http://pappapoet.blogg.se/
Postat av: Sofie - mamma till Casper

Sv: tack.. foten börjar bli mindre öm nu men mer blå så det är skönt att det gick över så fort...



Ha en bra dag!

2009-07-27 @ 08:51:26
URL: http://lillgarden.blogg.se/
Postat av: Penny

Hej



Jag har efterlyst lite bra pappabloggar och fått tips om din =)Tycker pappabloggarna är få få och vill få fram dem lite mer så jag tänkte ha en månadens pappablogg tävling, är du intresserad av att vara med så maila mig =)



Ha en bra dag



Penny

2009-07-27 @ 13:19:23
URL: http://pinuppa.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0