Valresultat

Valet närmar sig sitt slut och vi kan se resultatet. Ganska väntat, mest oväntat var definitivt Miljöpartiet som verkligen dragit väljare till vallokalerna, värre då med Vänsterpartiet. Det är de enda av riksdagspartierna som misslyckats med att känna av opinionsvindarna kring EU. Man vill helt enkelt inte rösta på partier som verkar för att lämna unonen, det är ett icke konstruktivt sätt att se på unionen. Junilistan åkte som väntat ut med besked, det var nog dödsstöten för dem tror jag, misstänker starkt att Piratpartiet (Som jag inte röstade på) får samma behandling nästa val när man märker att de inte kunnat göra någon större skillnad. Ett enfrågeparti är svårt, de kommer förmodligen ställas till svars för konstiga förlsag man stödjer och förslag man inte stödjer. Sedan är de bortglömda. Om nu inte de lyckas rida på denna framgång och ta sig in i vår riksdag, men det tror jag är för långsökt.

Svergiedemokraterna misslyckades igen, men kryper allt närmre. 3,3 procent i ett EU val ger inte mycket mer i ett riksdagsval, speciellt som man får anta att de faktiskt lyckats mobilisera de flesta av sina väljare som ser sin chans att få etablera partiet inför riksdagsvalet. Valdeltagandet är högre i riksdagsvalet och således är det mycket svårare att ta plats, men är det så att SD har reservkrafter i folk som inte röstade, då kan det mycket väl gå vägen för dem i nästa riksdagsval.
Jag är så glad över att det svenska folket valt att inte rösta in rasisterna i våra demokratiskt valda parlament.
Fortsätt så.
Kalibers rullande band avslöjningar om rasisterna Sverigedemokraterna får icke förglömmas. Vi måste nå deras väljare, inte alla är fanatiker. Jag vet många som väljer att rösta SD därför att de bor i områden där integration inte fungerat, de ser andra människor som bördor. Vi måste nå dessa människor och försöka visa dem andra möjligheter, hjälpa dem att sträcka ut en hand till främmande personer och lära känna varandra, ser våra likheter och acceptera våra olikheter. Då finns ingen plats längre för hatande Sverigedemokrater, personer som bygger hela sin existens på hat gentemot andra människor.
Det är hög tid att säga ifrån, vi måste göra det. Tänk nu på det till nästa riksdagsval, varje person som stannar hemma och struntar i eller glömmer att rösta, har hjälpt till att ge just Sverigedemokraterna en chans att ta sig in i riksdagen. Det skulle inte jag kunna bära på mitt samvete.

En annan rolig iaktagelse under valvakan var att MAud Olofsson hade tydligen haft som mål att ta tre nya platser i parlamentet, blev int riktigt så, tillsammans med V och JL så blev de de stora förlorarna. Hoppas de går samma väg vid riksdagsvalet, orkar inte med Centerartiet, maken till parti och lämna ideologin har jag aldrig sett, så mycket kompromisser med sitt förflutna, nästan så de slår Socialdemokraterna på den punkten.

Kommentarer
Postat av: Linnea

Jag är också glad att SD inte kom in..! ^^

2009-06-08 @ 08:24:50
URL: http://missawesomeness.webblogg.se/
Postat av: Leonard

Hej! Bra blogg du har. Är också rätt insatt i politik. Får man fråga vem det blev som fick din röst igår? :)

2009-06-08 @ 17:48:13
URL: http://trierer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0