Genusperspektiv

Fick en kommentar av Nina, hon undrar om jag funderar över det här med genus och hur jag uppfostrar mina barn med tanke på den synvinkeln. Det är en bra fråga, och dessutom en mycket viktig fråga för den nu kommande generationen föräldrar. Det är avsaknade av detta från tidigare generation som gjort att män och kvinnor inte har riktigt samma möjligheter i livet idag, det är naturligtvis bättre nu än förr, men absolut inte bra.
Visst försöker jag tänka på det. Men det är inte alltid så lätt, i vardagens lunk kan det lätt förglömmas många gånger hur man faktiskt kan behandla olika kön olika, fast de är så små.

Det var som jag skrev i ett tidigare inlägg, folk blir helt jätteförvirrade när vi sätter på herrn här hemma röda kläder exempelvis. Det är ju en mindre sak, men icke obetydlig ändå.

Nu vankas det snart lunch, eftersom vi har lite brådska blir det snabbt och mindre bra. Men så får det vara ibland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0