Unga föräldrar - bra föräldrar?

Efter att jag blivit medlem samt registrerat min blogg på bloglovin har jag kikat runt lite på olika bloggar. Jag var mest fascinerad av de som har med föräldraskap att göra. Jag bläddrade runt bland topplistor och slogs av alla dessa olika unga mammor som bloggar. Det är väldigt kul att läsa, speciellt när en del är femton år och väntar barn. Jag tycker kanske inte att man är lämplig som förälder i den åldern, men det är inte upp till mig att sätta ig till doms över dessa ungdomar. Jag tyckte att jag och min kära var unga när vi fick vår lilla dam, som nu är tre och ett halvt år. Min kära var 20 år och jag var 23.
Men femton? Eller sexton för den delen? Nja, då ska man nog ägna sig åt annat än att ta hand om barn, man är barn själv. Så enkelt är det. Jag hoppas dessa unga tjejer och de killar som är inblandade får ett stort stöd utav sina nätverk. Det är viktigt så att deras barn får en bra start i livet.

Blir min dotter eller son förälder i den åldern vet jag faktiskt inte hur jag skulle agera. Men stötta till tusen skulle jag göra. Inte bara för mit barn, utan även för barnbarnet.

En annan sak som slagit mig när jag utforskat olika bloggar är stavningen, en del behärskar språket oerhört bra vare sig de är tretton eller tjugofem, en del behärskar det mindre bra. En del skrämmande dåligt. Nu menar inte jag meningsuppbyggnad och hur man sätter ut prepositioner, utan mer hur man stavar och vilket flyt man har i språket.

Jag har svårt att släppa det här med unga föräldrar, min kära brukar titta på ett danskt program som handlar om unga mammor. Där finns en mängd patetiska människor, vilka spån! Betänk då att de också ansvarar för ett framtida liv, dennes utveckling. Det är lite skrämmande.
Människor är så olika lämpade att ta hand om barn, utan att slå på en riktigt mallig trumma vågar jag påstå att våra barn har det ganska bra. Vi gör vår bästa varje dag och det är långt ifrån dåligt. Sen kan vi förmodligen göra många saker bättre.

Lite sammantaget då så tror jag absolut att unga föräldrar kan vara bra föräldrar, så småningom, men jag tror inte att ett barn är redo att ansvara för andra barn.


Kommentarer
Postat av: nathalie

jag tycker du har rätt i det du skriver; barn kan inte ha hand om barn. själv fyller jag 21 i oktober och jag tror absolut inte att jag skulle kunna vara en bra mamma till ett barn just nu. tyvärr. kanske någon dag, en väldigt vacker dag, men inte idag.

2009-05-10 @ 21:17:32
Postat av: Fredrik svarar

Nathalie 21 är ändå okej, men sen är det naturligtvis väldigt personbundet. Min kära till exempel var i din ålder och är en utmärkt mamma, många andra i hennes ålder är en fruktansvärd katastrof. Det är bra att man tar anvsar och känner efter!

2009-05-10 @ 21:21:24
URL: http://freddydaddy.blogg.se/
Postat av: Elin

Sällsynt att man hittar en pappa som bloggar seriöst :D KUL! Själv är jag ensamstående mamma som bloggar, fast de känns lite mer vanligt! :D

2009-05-10 @ 21:25:14
URL: http://pumanan.blogg.se/
Postat av: Fredrik svarar:

Elin:

Kul att du tycker om det, titta gärna in då och så. Uppdaterar lera ggr om dagen och försöker vara så seriös som möjligt. :-)

Ja, det finns många mammor som bloggar, men pappor verkar försvinna lite då och då.

2009-05-10 @ 21:35:36
URL: http://freddydaddy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0