Spädbarn döda i Västerås

Det handlar om att tre spädbarn har dött av en resistent bakterie. Alla spädbarn som dog var för tidigt födda barn och därmed är naturligtvis barnen extra i farozonen. Det ska tydligen vara så att friska och smittade barn på den här avdelningen har bott ihop. Man har inte separerat på friska och sjuka barn. Det tycker jag är anmärkningsvärt.
I efterdyningarna nu så framkommer att avdelningen är trångbodd och det omöjliggör att separera sjuka och friska. Den förklaringen hade jag kunnat köpa om de bodde i en etta. Men det är ju ett sjukhus det handlar om, ett sjukhus och många människoliv. Jag tycker personalen gör det enkelt för sig genom att skylla på ytan man bor på.
Det hela är väldigt olustigt och nu ska tydligen avdelningen byggas om. Tänk att tre små spädbarn ska behöva sätta livet till innan sjukhuset når upp till standard. Borde inte ett sjukhus kunna arbeta i förebyggande syfte? Är det inte lite det man litar på just där?

Mina tankar går till föräldrarna till de avlidna barnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0